Start van de tweede week - Reisverslag uit Port Shepstone, Zuid-Afrika van Jeugd in Actie - WaarBenJij.nu Start van de tweede week - Reisverslag uit Port Shepstone, Zuid-Afrika van Jeugd in Actie - WaarBenJij.nu

Start van de tweede week

Blijf op de hoogte en volg Jeugd in Actie

19 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Port Shepstone

Bedankt voor de bemoedigende reacties die jullie plaatsen. Het geeft ons veel steun en het is fijn om te merken dat jullie zo meeleven.Het begint bij de meeste deelnemers nu door te dringen dat we nog maar 3 officiele werkdagen te gaan hebben, en dat valt ontzettend tegen. We hebben het alle zo ontzettend fijn hier, we genieten van het werk wat we doen en de waardering van de mensen. Maar realiseren ons wel dat de tijd hier erg snel gaat.
Er zijn gisteren en vandaag voedselpakketten uitgedeeld door de sociale groep bij gezinnen in de townships. In samenwerking met pastor Amos zijn we langs vijf gezinnen gegaan om daar onze zelfgemaakte voedselpakketten uit te delen, te bidden en te zingen. De mensen die we daar bezochten wonen in kleine hutjes, gemaakt van golfplaten of grond. Kinderen spelen in een ongezonde smerige omgeving met veel ongedierte en afval. Kortom een totaal andere omgeving als waar kinderen in Nederland in mogen opgroeien. Gelukkig hebben wij de pijn en zorgen van de mensen even kunnen wegnemen door even bij ze te zijn en door het geloof met ze te kunnen delen. De waardering en vreugde van de mensen zorgden ervoor dat wij het gevoel hadden echt iets voor ze gedaan te hebben.
De mixgroep heeft de laatste twee dagen hard gewerkt aan een hek voor om de composthoop op het Rehoboth terrein. Ook hebben veel huizen in Rehoboth een likje verf gekegen op de daken van hun veranda's en in de badkamers. De kinderen bij Rehoboth zijn geweldig leuk en we vermaken ons prima met hen, afgelopen zaterdag hebben we met de totale groep gezellig met alle kids op Rehoboth gesport. Kijk ook eens op de website van Rehoboth voor leuke foto's van de GAiN teams.
Ook bij de bouw vordert het nu behoorlijk. De ramen zijn geplaatst en het schilderwerk aan de binnenkant is zo goed als af. Rosalie heeft de binnenkant extra vrolijk gemaakt met een mooie muurschildering. Dat zorgt opnieuw voor grote ogen en open monden. En zo wordt een saai hokje ineens een vrolijke kindercreche.
De kindergroep is de afgelopen twee dagen naar de creche van Princess geweest. Maandag hebben de kinderen een muziekinstrumentje geknutseld van een kartonnen bekertje met wat macaroni. Dat was een succes! Aan het eind van de dag hebben de kinderen er flink op los geschud en gedanst. Daarnaast hebben we de kinderen verder geleerd om te kleien, wat steeds beter gaat. Vorige week wisten ze echt niet wat ze ermee aan moesten, maar nu gingen sommige kinderen al uit zichzelf aan de slag. Vandaag hebben de kinderen naar aanleiding van het Bijbelverhaal van Daniel een leeuwenkuil geknutseld. Ook hebben ze weer gekleid en hebben we nagels gelakt en geschminkt (op de handjes, want de meeste gezichten zijn best droog en wat schmink erover maakt het niet beter). En de kinderen hebben uit volle borst gezongen voor Carolines verjaardag. Zo lief!
We hebben ons bij deze creche verbaasd over de hoeveelheid eten die de kinderen in relatief korte tijd naar binnen werken. Om een uur of 9 krijgen ze ontbijt (soort brinta). Om 11 uur komen er tussendoortjes uit de tassen en die zijn vrij luxe. De meeste kinderen hebben bijvoorbeeld een zakje chips, een lolly of zuurtje en een boterham of wat koekjes bij zich: relatief duur en veel suiker. Er lopen verschillende kinderen tussen bij wie de melktanden al zijn weggerot. Het is dus maar de vraag of ze tandenpoetsen kennen... En om 12.30 uur krijgen de kinderen alweer lunch, vaak rijst met een klein beetje gestoofde groenten of bruine bonen.
Tegelijkertijd hoor je verhalen over het leven van de kinderen. Er is bijvoorbeeld een jongetje die wordt opgevoed door zijn tante en oma. Zijn vader is onbekend en de moeder is weggelopen. Vrijwel alle kinderen worden uit de creche opgehaald door hun broertje of zusje die naar school is geweest, vaak zelf nog jonge kinderen die op de basisschool zitten. Hun taak is om voor hun broertje of zusje te zorgen en niet zelden ook nog een neefje of nichtje. Heftig, want het betekent dat deze kinderen nauwelijks zelf kind kunnen zijn! Behalve de paar uur die ze op school doorbrengen. En dan moeten ze nog leren ook.
Vanmiddag kregen we een inkijkje in de keuken van de gezondheidszorg voor deze kleintjes: er kwamen een aantal verpleegkundigen langs voor een check-up en vaccinaties. Ze komen eens per maand langs op de creche, zodat ouders niet een eind met hun kind hoeven te lopen voor de medische zorg. Ouders zijn er niet bij, het zijn de aunties, de leidsters van de creche die hen roepen en bij hen blijven als ze hun prikken krijgen. Enerzijds mooi, omdat ieder kind zo toegang heeft tot medische zorg, anderzijds hartverscheurend dat de kinderen eigenlijk vanaf het moment dat ze een paar maanden oud zijn op zichzelf zijn aangewezen voor veel dingen.

• 19 Augustus 2014 - 22:19

Cor, Rita En Simon Van Wengerden:

He jongelui, wat zijn jullie goed bezig daar en wat een indrukken doen jullie daar op. Heel veel mensen hier leven met jullie mee en vragen steeds hoe het met jullie gaat. Heel veel succes met jullie laatste dagen werken! En dan genieten van een welverdiende korte vakantie.

• 19 Augustus 2014 - 22:51

Marjolein :

Wat fijn dat de macaroni in het muziekinstrumentje een succes is roos ;-)
    En tjee wat gaat de tijd hard! Geniet er nog even van, deze ervaring gaat jullie veranderen!
    Kusjes Marjolein en Puck

• 19 Augustus 2014 - 22:52

Piet En Trudy:

Geniet nog van deze laatste dagen bij de kids. Groet uit een koud holland.

• 19 Augustus 2014 - 22:55

Marianne En Piet:

Wat fijn om jullie verhalen te lezen, en de foto's te zien. Zo ver weg, en hier door zo dicht bij.
    Geweldig dat jullie dit mogen beleven, we worden er stil van. We wensen jullie nog veel belevenissen. Hart. Groet.

• 19 Augustus 2014 - 23:16

Fam V D Voorn:

Nog even drie dagen ertegenaan dan hoor!! En dan alles nog eens op een 'rijtje' zetten van alle belevenissen die jullie meemaken. Dat is best wel veel. En nog even genieten daar, hier regent het namelijk nogal veel!!
    groet vanuit Zevenhoven.

• 20 Augustus 2014 - 08:46

Theo En Marjon:

Wat een mooie verhalen! en ik denk dat we de helft nog niet gehoord hebben. Fijn dat jullie wat voor de mensen kunnen betekenen en voor jullie een ervaring voor het leven. Geniet nog even van de laatste
    dagen.

• 20 Augustus 2014 - 09:56

Jaap Kalshoven:

Geweldig leuk leuk om zo op afstand een beetje te kunnen meeleven.
    Ongelofelijk om te lezen en door de foto's ook te zien hke de kinderen daar moeten op groeien.
    Maar ook mooi dat jullie,als is het misschien maar een druppel op een gloeiende plaat, een lichtpuntje voor de kinderen kunnen zijn.
    Veel succes met de laatste werkdagen en veel plezier op de korte vakantie

• 20 Augustus 2014 - 22:13

Tineke:

Weer bedankt voor het uitgebreide verslag.Carolien H.G.ook hier mogen we dankbaar voor zijn.
    Wat heerlijk die kinders te zien, je zou ze zo over hun krulletjes willen aaien.
    Ik begrijp dat ook bij jullie de tijd snel is gegaan,een goed teken. Nu bijna afscheid nemen...kan ook nog moeilijk zijn.Maar er wacht nog een week VAKANTIE.Veel plezier nog toegewenst met elkaar.

• 21 Augustus 2014 - 09:28

Chris, Thijs,Dirk En Gerda:

Wat hebben jullie veel werk gedaan zeg. Geweldig. Nu genieten van een wel verdiende vakantie in het prachtige Zuid-Afrika. Groetjes uit Nieuwveen

• 21 Augustus 2014 - 09:40

Gerrit:

Ik blijf jaloers. Als ik de foto's zie dan denk ik Wat doe ik hier in Nederland was ik maar langer gebleven.

Jullie zijn echt goed bezig. Geniet van de laatste dagen en natuurlijk straks ook van de vakantie.

Ik weet dat dat leuk is wij hebben twee weken terug precies hetzelfde uitstapje gehad.

succes vandaag en op de vakantie

Gerrit

• 21 Augustus 2014 - 12:40

Hanneke En Fam:

wauw wat een belevenissen en wat kunnen jullie veel doen daar met z'n allen! boven verwachting! ga zo door en geniet nog van een paar dagen vakantie! we zijn reuze benieuwd naar al jullie verhalen in het écht! tot gauw!

Carolien nog van harte met je verjaardag! lekkere chocoladetaart getrakteerd??:)

groet van de fam Heyboer!

• 22 Augustus 2014 - 19:41

Joke Domburg:

Lieve Allemaal
    Wat zou ik graag om een hoekje kijken bij jullie!!!
    Caroline nog gefeliciteerd,toen had je toch zeker vrij,en hoefde niet te graven.
    Die greppels lijk me een hele klus!
    Maar wat een goede berichte horen we van jullie!
    Wat mogen jullie velen tot zegen zijn.
    Wat een eensgezindheid,geweldig,en wat zal het een band scheppen.
    Nog een paar dagen en dan zit het er al weer op,wat zullen jullie vaak met weemoed aan deze tijd terug denken.
    Een goede reis terug,thuis kijken ze ook vol verlangen naar jullie uit.

Lieve groeten van Joke Domburg

• 25 Augustus 2014 - 07:20

Nelianne En Henk Haveman:

lieve allemaal en vooral onze lieve zoon natuurlijk, en esmee

ik wil caroline alsnog feliciteren met haar verjaardag, wat een bijzondere locatie om je verjaardag te vieren trouwens, rik ook gefeliciteerd met je vrouw.

verder verlang ik naar de terugkomst van jullie allen, maar wat zal het wennen zijn hier. een heel geode terug reis gewenst. en tot snel.

word het toch weer gezellig hier in zevenhoven.