Voorbij, voorbij... - Reisverslag uit Port Shepstone, Zuid-Afrika van Jeugd in Actie - WaarBenJij.nu Voorbij, voorbij... - Reisverslag uit Port Shepstone, Zuid-Afrika van Jeugd in Actie - WaarBenJij.nu

Voorbij, voorbij...

Blijf op de hoogte en volg Jeugd in Actie

21 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Port Shepstone

De laatste twee dagen zijn voorbij gevlogen. Gisteren heeft de bouwgroep opnieuw een stevige dag gehad, om alle laatste dingen af te werken. Er moest een topvloer worden gelegd en met de hand gevlinderd. De jongens waren daar druk mee bezig, toen de zoon van oma Ruth langs kwam in zijn nette kleren. Met zijn nette schoenen stapte hij in de cementlaag en binnen een paar tellen had hij de vloer perfect glad getrokken. This is Africa. Meestal betekent dat niet nagekomen afspraken, dingen die anders lopen dan gepland, maar in de positieve zin betekent het ook dat de mensen altijd bereid zijn om je even te helpen als ze dat kunnen.
De sociale groep is met pastor Amos opnieuw de community in gegaan om mensen te bezoeken. Ze kwamen onder andere bij een gezin dat al twee dagen niets meer te eten heeft gehad. Pastor Amos maakt daar dan een grap over: ze hebben besloten te gaan vasten, maar zonder de juiste voorbereiding. De realiteit is keihard, maar je ziet dat mensen toch hoop proberen te houden en humor is daar een vitaal onderdeel van. En hoe geweldig is het dan als je daar een voedselpakket kunt uitdelen! Er zijn mensen op ons pad gekomen die niet konden kiezen wat ze vanavond zouden gaan eten, omdat ze nog nooit hebben kunnen kiezen... Maar het is ook zo duidelijk dat onze aanwezigheid hier nog meer hoop brengt dan een voedselpakket alleen! Er was een gezin die al 6 jaar lang niemand meer op bezoek heeft gehad, behalve pastor Amos, tot ons team langskwam. Wat een vreugde brengt het dan als je samen kunt zingen, bidden en Bijbellezen.
De kindergroep en de mixgroep zijn gisteren samen naar Masekhane gereden. De mixgroep heeft daar in de buurt families bezocht en kleding uitgedeeld. De kindergroep heeft zich op de creche vermaakt met zingen, het verhaal van David en Goliath, muziekinstrumenten maken en nagels lakken. Voor de eerste keer ontmoetten we kinderen die bang van ons waren en wegdoken onder de tafels. Als we ze aankeken, deden ze hun hand voor hun ogen, zodat ze ons niet zagen. Pas met het nagels lakken ging het een beetje voorbij, omdat de kinderen toen door de leidsters bij ons werden gebracht en ze vinden het kleurtje op hun nagels wel zo interessant dat ze hun angst dan even overwinnen. Deze creche was verreweg de mooiste qua voorzieningen. De vloer was betegeld en er waren zelfs kindertoiletten aanwezig! Maar tegelijkertijd was dit ook de creche waar het minst aandacht was voor de ontwikkeling van het kind. Creativiteit werd nauwelijks tot niet gedaan, dus de oudste kinderen (4/5 jaar) wisten helemaal niet wat ze met een kleurpotlood aanmoesten. Heftig!
Aan het eind van de dag zijn de mixgroep en de kindergroep naar een gehandicaptenopvang geweest. We kregen daar een speedy rondleiding, maar het is zo boeiend om te zien hoe de kinderen zo worden opgevangen. De meeste kinderen zaten of lagen in bed, wat je in Nederland niet kunt voorstellen, maar er werd goed voor ze gezorgd en alles zag er schoon uit. Dit is de enige instelling voor mensen met een beperking in de hele provincie en vaak worden ze onmenselijk behandeld. Hier worden ze gezien als mens en vinden ze een veilig onderkomen.
Vandaag zijn we met z'n allen naar oma Ruth gegaan om de laatste dingen bij de creche af te werken en daarna de creche officieel te openen. We hebben veel vlaggen opgehangen en ballonnen en toen de kinderen met vlaggetjes en roltoeters opgehaald. In een vrolijke optocht zijn we naar de nieuwe creche gelopen. Voordat oma Ruth de deur open maakte, gingen alle vrouwen luid bidden. Toen werd de deur geopend en hield ze een speech. We hebben het gebouw ingewijd met een luid gezongen Akekho ofana no Jesu en Because he lives. De dankbaarheid die van de mensen afstraalt is ongelooflijk. Daarnaast hebben we hier ook veel kleding en knutsel- en spelmateriaal achtergelaten, zodat ze vast een start hebben voor een heel nieuw crecheleven. En natuurlijk mag taart en iets te drinken niet ontbreken. Geweldig om te zien hoe het bouwteam, maar ook het vorige team zich heeft ingezet en iets blijvends kan neerzetten. Maar de creche is nog niet af. We dromen van een glad afgewerkte vloer, een kast, tafels, stoeltjes, een keukentje... Wie weet wat we samen nog meer kunnen realiseren. Voor nu zit het werk erop en kunnen we terugblikken op twee fantastische weken. We zijn alvast van harte uitgenodigd om volgend jaar terug te komen, dus wie weet...
Nu gaan we eerst onze koffers pakken en nog een paar dagen genieten van een korte trip door Kwazulu Natal. See you soon!

• 21 Augustus 2014 - 17:42

Nelleke:

Geweldig wat jullie deze 2 weken hebben gedaan(voortgezet op onze groep), en wat is de muurschildering leuk geworden, echt een vrolijke noot binnen de creche!!

geniet nog van een paar dagen vakantie!?

Hartelijke groet, Leendert en Nelleke

PS: Loïs heeft haar pinkeltjeboek in isotscha laten liggen(met een hele mooie boekenlegger uit afrika)
    Als jullie die tegen komen, ws op de benedenverdieping, zou het fijn zijn als deze bij Gerrit en Nelleke terecht komt ;-)

• 21 Augustus 2014 - 19:19

Piet En Annnie:

Wat fijn om jullie verslagen te lezen, en wat hebben jullie veel kunnen doen!
    probeer nog maar lekker even te genieten.....

hartelijke groet voor jullie allemaal,

Piet en Annie

• 21 Augustus 2014 - 19:24

Karin :

Hoi allemaal,

Wat een prachtige verhalen! En een vrolijke boel op de foto's. Erg leuk om de afgelopen 2 weken zo af te sluiten. Geniet nog even de laatste paar dagen en we kijken uit naar jullie verhalen.
    Groetjes, Fam. Spelt

Nkosi sikelel' iAfrika

• 21 Augustus 2014 - 19:45

Gerrit:

Gaaf die opening en het ziet er mooi uit met die muur schildering.

Trouwens ook een mooi idee de raam decoratie bij Kula..

Nu geniet van de vakantie en een veilige terugreis gewenst.

Gerrit GAIN Holland

• 21 Augustus 2014 - 20:32

Dirk En Herma:

Hi, wat hebben jullie goed werk verricht. Prachtig om te lezen hoe er op verschillende fronten gewerkt wordt om de mensen daar te helpen. En dan nu een paar wel verdiende vakantie dagen, op naar Kwazulu Natal. Op naar de olifanten, giraffen en neushoorns. Groet vanuit Nieuwlande

• 21 Augustus 2014 - 22:07

Bep (tante Van Susanne):

Hoi allemaal,

Wat leuk om de verslagen te lezen en ook door de foto's krijg je een beeld wat een geweldig werk jullie hebben gedaan,
    Geniet nog van de paar dagen vakantie

• 21 Augustus 2014 - 23:47

Fam V D Voorn:

Bedankt voor jullie berichten, mooi om te lezen. Nog een goede tijd daar.
    gr vanuit Zevenhoven

• 22 Augustus 2014 - 10:42

Arieta:

Geweldig om te lezen, hoe jullie daar de afgelopen 2 weken hebben gewerkt!! En wat een indrukken
    hebben jullie gekregen! Mooie foto's zijn er gemaakt; zo krijgen we hier in Nederland ook een beetje
    de indruk waar jullie mee bezig zijn geweest. Super! Nu nog een paar dagen genieten en voor daarna
    een hele goede thuisreis! W'll waiting on you......! Groetjes, Arieta

• 22 Augustus 2014 - 13:55

Frank Grevers:

wat is dit toch bijzonder om te lezen elke keer, geweldig, ook om te zien hoe jullie de crèche zo mooi hebben afgemaakt, echt top, wat is die Ruth leuk he` ?
    ik verwacht op het moment dat ik dit schrijf jullie in de 4x4 wagens zitten die jullie de Sanipass op rijdt, net een lange rit achter de rug, maar het landschap is erg mooi, al vind ik dat zelf :) ben benieuwd wat jullie hier van vinden, hopelijk gaat de kamerverdeling vanavond ook een beetje soepel en morgen naar Bonamanzi, heel veel plezier met elkaar, geniet ervan, (doe Wilkin (chauffeur) de groeten van me,)

vriendelijke groeten Frank Grevers

• 22 Augustus 2014 - 22:41

Tineke:

Bedankt voor al jullie mooie verslagen.Dit was heel leuk om te lezen en de foto´s te zien.
    Nog een goed vakantie tijd toegewenst en tot gauw.

• 23 Augustus 2014 - 00:52

Henk Haveman:

Mooie foto's en leuke verhalen. Goed bezig daar!
    Bedankt dat we mee mochten kijken.
    Nog een mooie vakantie en dan weer heerlijk naar huis!
    Groeten Nelianne, Henk en Jermaine

• 24 Augustus 2014 - 13:53

Gerrit:

Een hele goede reis morgen naar huis. blijf nog lang na genieten van de belevenissen

Groet Gerrit
    GAIN Holland

• 24 Augustus 2014 - 14:40

An Domburg:

Hallo allemaal,
    Zelf net terug van vakantie, jullie verslagen en foto's gezien! Prachtig om te lezen en te zien, geweldig om dit allemaal mee te maken denk ik. Mooi om dit te kunnen doen voor je medemens en de reacties van die mensen!
    Het zal een onvergetelijke ervaring voor jullie zijn! Nog een fijne week en een goede terugreis toegewenst. Groeten Arie en An Domburg.