De laatste dagen van de eerste week - Reisverslag uit Port Shepstone, Zuid-Afrika van Jeugd in Actie - WaarBenJij.nu De laatste dagen van de eerste week - Reisverslag uit Port Shepstone, Zuid-Afrika van Jeugd in Actie - WaarBenJij.nu

De laatste dagen van de eerste week

Blijf op de hoogte en volg Jeugd in Actie

17 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Port Shepstone

Na de vorige blog hebben we al weer veel meegemaakt. Donderdagmorgen zijn we op bezoek geweest bij een hospice, voornamelijk bedoeld voor Aids-patienten. Inmiddels liggen er ook een aantal mensen met andere ziekten, die er komen om te sterven. We hebben een rondleiding gehad en de dienst bijgewoond. Van enige treurnis lijkt geen sprake en er wordt ook niet zacht gepraat ofzo bij de patienten om ze rust te geven. Integendeel: de zang en het praten tijdens de dagelijkse kerkdienst op de twee ziekenzalen is net zo oorverdovend als bij de andere activiteiten. We komen dansend en zingend binnen en je ziet sommige mensen al opleven. We leveren onze bijdrage door het drama te laten zien, wat veel amens en halleluja's oplevert. Aan het eind bidden we met en voor deze mensen. Sommigen liggen verscholen onder hun deken, maar na het amen van jouw gebed, kruipen ze onder hun deken vandaan en zie je de dankbaarheid van hun gezicht afstralen! God is hier zichtbaar aan het werk en geeft kracht, zowel aan ons als aan deze mensen!
Een mooi feit over dit hospice is wel dat 75 procent van de mensen die er binnen wordt gebracht weer vitaal teruggaat naar hun familie. De HIV is weliswaar niet weg, maar door medicatie en goede voeding knappen ze behoorlijk op. Er wordt veel aandacht besteed aan re-integratie, door bijvoorbeeld de mensen te leren hoe ze zelf groenten kunnen kweken in grote zakken en natuurlijk ook hoe ze hun leven moeten aanpassen, zodat het virus niet verder wordt verspreid.
In de middag zijn we naar het kinderdorp Rehoboth gegaan om een handje te helpen bij het klussen. Marco, David, Mark en Caroline zijn verder gegaan met het graven can een geul voor autobanden, als een soort vangrail langs de weg als het regent en spekglad wordt. De rest heeft van een aantal huisjes de verandanen badkamer geschilderd. De bouwgroep is verder gegaan met de creche.
Vrijdag hebben we met z'n allen genoten van een vrije dag. Na het uitslapen en de stille tijd zijn we naar het Lake Eland game park (wildpark) gegaan voor een korte safari. We mochten zelf door het park rijden en hebben verschillende dieren gezien, waaronder zebra's, wildebeest en heel in de verte giraffen. Aan de andere kant was een hangbrug over een stukje van de Oribi Gorge (een grote kloof tussen de bergen), wat spannend is om overheen te lopen, omdat de brug tijdens het lopen heen en weer slingert. De echte durfals hebben een wedstrijdje gehouden wie het eerst terug was. David was de winnaar met 18 seconden!
Zaterdag zijn we met z'n allen teruggegaan naar Rehoboth om te sporten en spellen te spelen met de kinderen. Maar eerst vertelden Alfons en Yvonne ons het bijzondere verhaal van hun roeping naar Afrika en hoe ze hier leven in afhankelijkheid van God. Vraag ons vooral als we terug zijn naar het verhaal van de waterput. Het is een beetje te lang om hier op te schrijven, maar een absoluut fantastisch voorbeeld van de manier waarop God in onze behoeften voorziet!
Deze morgen zijn we naar de kerk van pastor Joseph geweest. Het was een stukje rijden, maar we werden hartelijk ontvangen. We hebben voor deze mensen een aantal liederen gezongen, Mark en Martine vertelden over hun ervaringen hier in Afrika en we deden ook hier het drama. Dat was een uitdaging, hoor! Ze wilden heel graag het drama zien, maar hadden er niet op gerekend dat daar muziek voor nodig was. Er was in de verste verten ook geen muziekinstallatie te bekennen, dus moest het maar zonder musicale begeleiding. Het werd echter niet minder enthousiast ontvangen. De teaching konden we door een gebrekkige vertaling helaas niet helemaal volgen, maar het is soms gewoon voldoende om te weten dat we samen broeders en zusters zijn en dezelfde God dienen.
In de middag zijn we opnieuw naar het strand gegaan. De wind was fris en stevig, maar de zon maakt veel goed. Sommige helden trotseerden de kou in de golven, de rest genoot van een relaxte middag. Tot de volgende keer!

• 17 Augustus 2014 - 16:42

Fam V D Voorn:

Fijn om wat van jullie te horen! Veel zegen verder! groet van fam v d Voorn

• 17 Augustus 2014 - 19:13

Fam. Voshart:

Wat een belevenissen en wat een leuke foto's.
    Best spannend denk, om zo over een hangbrug te lopen. (Er is hier iemand die dat beslist niét zou doen!)
    Geniet er allemaal nog van en voor de komende week Gods zegen bij jullie werk toegewenst.

Groetjes van ons allemaal.

• 17 Augustus 2014 - 20:22

Fam Smit:

Mooi om te horen dat jullie God daar aan het werk zien en dat ook zo ervaren.
    Veel zegen voor de komende week.

• 17 Augustus 2014 - 20:25

Tineke:

Ah, leuk om weer wat over jullie te zien en te lezen.

• 17 Augustus 2014 - 23:52

Frederique:

Wat geweldig om te horen wat jullie daar allemaal doen.
    Dat de bouw al een stuk verder is dan toen ik er was.
    En durfallen dat er een wedstrijd werd gehouden zelf heb ik de brug maar 1x gelopen.
    Gods zegen voor de verdere reis,

Groet,

Frederique

• 18 Augustus 2014 - 11:33

Hans Spelt:

Heftig, verfrissend leerzaam om dit mee te maken zeg, zo ver van je voorspelbare omgeving.
    En dit is nog maar een klein verslag, ik zie uit naar jullie ervaringen
    Hou ogen en oren goed open, geniet. Voor iedereen maar vooral voor de klussers zet iets `blijvends` neer
    Hans

• 18 Augustus 2014 - 14:27

Gea:

Wat ontzettend leuk om al jullie belevenissen te volgen!
    Wat een geweldige tijd moeten jullie met elkaar beleven en wat een rijke ervaring!
    Gods zegen voor de mooie tijd die voor jullie ligt!
    Gea

• 18 Augustus 2014 - 18:46

Fam. Hoogendoorn:

Beste allemaal,
    Het is zo leuk om jullie te volgen!
    We kijken telkens uit naar een nieuw reis verslag.
    Heel veel succes en veel zegen !

Groetjes Cees, Anneke & Volkert

• 18 Augustus 2014 - 18:57

Dirk En Herma Mager:

Hallo iedereen daar in ZA. Wat leuk om de verhalen/ belevenissen te lezen. Wordt een prachtige, indrukwekkende ervaring die jullie niet snel zullen vergeten. Heel veel succes verder. Dirk en Herma

• 18 Augustus 2014 - 19:19

Tije:

Mooi werk verrichten jullie daar.
    Die hangbrug ziet er erg indrukwekkend uit!
    Misschien iets voor op de startdag?

• 18 Augustus 2014 - 21:07

Oma Meijer:

Ik vind het heel erg leuk om jullie te volgen op deze site.
    En wens jullie nog een fijne tijd toe met elkaar.
    groetjes hoor!

• 19 Augustus 2014 - 11:58

Arieta Griffioen:

Wat maken jullie mooie en inspirerende situaties mee, zeg! Geweldig om te lezen!
    Bijzonder dat jullie ons zo op de hoogte kunnen houden over hetgeen wat jullie
    meemaken. Nog een fijne en gezegende tijd met elkaar en geniet ervan! Groeten
    vanuit Zevenhoven, Arieta

• 19 Augustus 2014 - 14:13

Kees, Alita En Maureen Groenendijk:

Hoi Carolien,

Van harte ♡♡♡ gefeliciteerd met je verjaardag !

We wensen je samen met Rik en het hele team een gezellige en bijzondere dag toe.

Fam.Groenendijk

• 20 Augustus 2014 - 11:16

Oma Gre:

Hoi Karolien,
    Geweldig dat jullie dit doen met elkaar. Je ziet ik volg je op verschillende locaties. Liefs, groeten, oma Gre