vakantie! - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Jeugd in Actie - WaarBenJij.nu vakantie! - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Jeugd in Actie - WaarBenJij.nu

vakantie!

Blijf op de hoogte en volg Jeugd in Actie

24 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Hluhluwe

Nog even een bericht om jullie te vertellen over onze vakantie. We hebben 3 indrukwekkende dagen van Gods schepping achter ons. Vrijdagmorgen hebben we om 5 uur afscheid genomen van Marco, Annick, Rosanne en Hendrik-Frans, alias Hertog Jan. Na een tocht van ongeveer 4 uur kwamen we aan bij de Sani Lodge, waar we direct konden overstappen in 4-wheel drive jeeps om de Sani Pass te beklimmen. We zaten midden in de Drakensbergen en de hoge kliffen van de 12 Apostelen rezen boven onze hoofden op. Een ruige rit over een niet-geasfalteerde weg bracht ons in 2 uur naar boven, Lesotho in. Drie stempels rijker in ons paspoort, waren we in een ander land. Een arm land. We passeerden enkele huisjes, die niet meer waren dan kleine lemen hutjes met een strodak. Intussen zaten we al op ruim 2800 meter. Na nog een tijdje rijden over een onvoorstelbaar brede weg, waaraan constant werd gewerkt door Chinezen, kwamen we in de sneeuw terecht op ongeveer 3100 meter hoogte om te lunchen. Kunnen jullie het je voorstellen, dat we meer dan 3 kilometer hoger zaten dan het groene hart? Het was er ook bar koud, slechts een paar graden boven nul. Maar dat mocht de pret niet drukken, dus maakten sommigen nog een korte wandeling door de sneeuw om een blik te kunnen werpen op de hoogste bergen van de zuidelijke hemisfeer. Op de terugweg stopten we nog bij een klein dorpje, waar we wat uitleg kregen over het dagelijks leven in Lesotho. Daarna warmden we op in de hoogste pub in zuidelijk Afrika, voor we de grens weer overstaken naar Zuid-Afrika. Na het diner konden we na een blik op het zuiderkruis aan de schitterende sterrenhemel lekker gaan slapen in traditionele rondavels. En koud dat het was, die nacht! De tandpasta was 's morgens haast bevroren bij sommigen!
Na het ontbijt waren we opnieuw klaar voor een lange rit. Helaas gooiden een file en wegafsluiting roet in het eten wat onze planning betrof. We wilden naar een centrum gaan waar cheeta's en andere katachtigen werden opgevangen, maar we redden het niet. Daarom zijn we rechtstreeks naar het Bonamanzi Game Reserve gereden, waar we nog wat konden relaxen in ons luxe onderkomen. Na een overdadig buffet en stille tijd konden we de avond verder relaxen. Raar hoor, om zoveel eten te hebben, terwijl om de hoek mensen wonen die niet weten wat ze vanavond moeten eten en of ze wel te eten hebben...
Vanmorgen zijn we in alle vroegte opnieuw opgestaan om in het Hluhluwe-park op safari te gaan. En een geluk dat we hadden: in een klein uurtje zagen we 3 van de Big Five: neushoorns, bizons en olifanten. En daarnaast giraffen, allerlei vogels en wilde varkens. Na een brunch hebben we het restaurant een beetje op z'n kop gezet. Rik bedacht dat we wel konden afsluiten met het zingen van Akekho Ofana no Jesu. Et personeel kende het lied ook, dus nodigden we hen uit om mee te komen zingen en dansen. En toen we bezig waren, kwam er nog meer personeel meedoen. Als een echte zulu-gemeenschap swingde het erop los. Gaaf, om zo je broeders en zusters te ontmoeten!
In de middag zijn we naar St. Lucia geweest voor een boottocht om krokodillen en nijlpaarden te spotten. Wat een imposante beesten! Kijk maar eens naar de foto's.
Vanavond hebben we een dienst gehouden op onze relatie. Morgen hopen we nog langs het Cheetah Rehabilitation Centre te gaan, voor we terugrijden naar Durban en op het vliegtuig stappen naar Nederland. Tot dinsdag!

• 24 Augustus 2014 - 22:19

Fam V D Voorn:

Mooi om jullie belevenissen te lezen en te zien op de foto's! Tot dinsdag! gr uit Zevenhoven.

• 25 Augustus 2014 - 08:32

Corné:

Wat een indrukwekkende tijd en wat een mooie foto's allemaal,
    Benieuwd naar alle verhalen!Een behouden thuisreis toegewenst.
    groeten van fam. Voshart

Jeugd in Actie

Wij zijn een enthousiaste groep jongeren uit Zevenhoven, Woerdense Verlaat, Nieuwveen en Nieuwkoop, die van 8 tot en met 26 augustus op reis gaan naar Port Shepstone in Zuid-Afrika met stichting GAiN. Daar zullen we een crèche gaan bouwen voor oma Ruth, sociaal werk doen met pastor Amos en pastor Genesis, helpen bij twee crèches met het dagprogramma voor de kinderen en hand-en-spandiensten verlenen bij het kinderdorp Rehoboth. Via deze weblog houden we u op de hoogte van de ontwikkelingen, voorafgaand en gedurende onze reis.

Actief sinds 28 Juni 2014