De eerste dagen in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Port Shepstone, Zuid-Afrika van Jeugd in Actie - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Port Shepstone, Zuid-Afrika van Jeugd in Actie - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Zuid-Afrika

Blijf op de hoogte en volg Jeugd in Actie

12 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Port Shepstone

Hallo allemaal,

Na een paar dagen hebben we toegang tot internet, dus kunnen we jullie mooi op de hoogte brengen van onze eerste ervaringen. Helaas zijn we een beetje afhankelijk van de planning (die altijd kan wijzigen, we zijn tenslotte in Afrika) en we moeten naar een kerk in de buurt om berichten te versturen (meestal buiten en 's avonds is dat niet altijd veilig). Daardoor lukt het waarschijnlijk niet om elke dag iets te schrijven, maar we doen ons best om zo vaak mogelijk jullie op de hoogte te brengen!
De aankomst in Zuid-Afrika was geweldig. Na een kop koffie en iets lekkers zijn we door een taxibusje (met aanhanger voor onze koffers, zonder spanbanden of andere bescherming naar Izotsha gebracht. Daar hebben we nog een lekkere maaltijd gehad en konden we een beetje bijslapen. Reizen is vermoeiend!
De volgende morgen konden we gelukkig eerst uitslapen. Na het ontbijt vertrokken we richting de kerk van pastor Amos. Nou ja, kerk... Het bleek een wat scheefhangende partytent te zijn, midden in de township. Maar dat doet er niet toe. Er werd volop gezongen (hard!), gedanst en wij werden vanzelf uitgenodigd om mee te doen. Ook mochten we ons drama laten zien, wat veel gelach bij de bevolking opwekte. Maar gelach blijkt een manier om te laten zien dat ze begrijpen wat je bedoelt. In de middag hebben we de meterhoge golven van de Indische Oceaan getrotseerd op het strand van Port Shepstone.
Gisteren was onze eerste dag werk. Maar de eerste dag was gelijk een goede Afrikaanse. De auto's die we huren bleken nog in Durban te staan, de pastor wist niet dat we kwamen evenals de builder voor de creche en we waren dientengevolge overal laat. Maar het bezoek aan Khulakhula was geweldig. Twee groepen zijn de wijk ingegaan om oma's te bezoeken en hebben daar gebeden, gezongen bij een piano die ergens werd gevonden onder een hoop spullen en kleding uitgedeeld. De andere groep is op de creche gebleven en heeft meegedraaid met het programma. Wel waren er wat taalbarrieres, want er werd vrijwel alleen Zulu gesproken. ' s Middags hebben we bij een naschoolse opvang in Murchison geholpen met zingen, spelletjes en eten uitdelen.
Vandaag zijn de vier groepen ieder een andere kant opgegaan. De bouwgroep is verder gegaan met de creche, de mixgroep is op het kinderdorp Rehoboth geweest om een gleuf te graven voor autobanden, zodat de mensen bij regen niet van de weg afglijden. De sociale groep is 's morgens naar een hospice voor aids-patienten geweest en de kindergroep is 's morgens naar de creche van Princess geweest waar ze prachtige maskers hebben geknutseld met de kinderen. In de middag zijn deze laatste twee groepen weer naar de naschoolse opvang in Murchison geweest. Helaas lukte het nog niet om foto's te uploaden, die hebben jullie nog tegoed. Nu gaan we lekker eten en morgen weer met frisse moed aan de slag!

• 14 Augustus 2014 - 11:41

Tineke Niesing:

Leuk jullie uitgebreide verslag te lezen.
    Ik las het op 12 aug. maar doe het gelijk maar op z'n Afrikaans om een paar dagen later te reageren!
    Jullie vallen wel uit een, de ene gaat hier heen en de ander gaat dat doen.
    Wat zullen jullie veel te vertellen hebben als jullie elkaar weer zien.
    Zo te lezen blijmoedige mensen met muziek en dans en dan word er nog even een piano te voorschijn getoverd.
    Ja zo'n bezoekje aan Port Shepstone ook niet verkeerd, maar na zo'n lange reis mag dat ook wel even een frisse duik.
    Verder een goede tijd met elkaar toegewenst.
    Groet uit 7-hoven Tineke

• 15 Augustus 2014 - 08:51

Joke Domburg:

Lieve Allemaal
    Wat heerlijk om wat van jullie te horen!

En wat zijn jullie gastvrij ontvangen!
    Het zal eerst allemaal wel wennen zijn,maar als jullie een maal de slag te pakken hebben gaan jullie er voor!

Dat zijn we van jullie gewend!
    Dat op het vliegveld was wel even spannend!maar jullie gaan er nu voor!

Is dit het land van de Zoeloes,want daar heb ik veel boeken over gelezen.
    Zoals Opwekkiing onder de Zoeloes maar omdat jullie Zulu schrijven

Weet ik niet of dat het zelfde is,wat waren die mooi !

Lieve Allemaal God,s zegen op dit mooie werk wat jullie voor HEM mogen doen!!!!!!!!!
    Lieve groet Joke Domburg

• 16 Augustus 2014 - 18:42

Gerrit:

Beste mensen

Als ik dat zo lees herkennen we veel en zou ik zo weer terug willen!

Wij zijn ondertussen wee bijna een week thuis en het gewone leven neemt zijn gang.

Gaaf at we jullie nu kunnen volgen. We hopen snel op een volgend bericht en natuurlijk op de foto's

En morgen weer naar de kerk van Amos of naar een andere Zulu kerk?

Een goed weekend Gerrit

Jeugd in Actie

Wij zijn een enthousiaste groep jongeren uit Zevenhoven, Woerdense Verlaat, Nieuwveen en Nieuwkoop, die van 8 tot en met 26 augustus op reis gaan naar Port Shepstone in Zuid-Afrika met stichting GAiN. Daar zullen we een crèche gaan bouwen voor oma Ruth, sociaal werk doen met pastor Amos en pastor Genesis, helpen bij twee crèches met het dagprogramma voor de kinderen en hand-en-spandiensten verlenen bij het kinderdorp Rehoboth. Via deze weblog houden we u op de hoogte van de ontwikkelingen, voorafgaand en gedurende onze reis.

Actief sinds 28 Juni 2014